Friday, December 19, 2014

Puding roti berkrim

Pagi yg hening ni....no breakfirst beli beli ok....aku guna kan roti yg tak habis utk buat puding roti...senang je..semua org tau bahan yg diperlukan.
Fresh full milk yg tinggal sikit tu aku tuang dlm mangkuk,tambah sikit esen vanilla, gula and sebiji telur. Kacau sebati je   tak perlu nak keluarkan pemutar bagai.
Disebabkan aku guna mangkuk kaca utk bakar so tak perlu sapu mentega pun.
Utk hiasan...aku letak chery hijau and choc chip...ini disebabkan anak aku tak suka makan kismis dgn roti . Bakar 30 min 180c.
Ni gambar dah siap bakar.mudah kan...heheheee.....ni pun aku dah try banyak kali..first buat dulu hangus rentung bakar pakai pemanggang ajaib..sebab api besar kot...tak pandai agak.

Nak sedap..makan dgn sos puding..cerita pasal sos puding ni...akak nak nasihatkan...jgn ikut resepi yg ado ado...hehehe....bukan apa ...2 sudu tepung puding tu membazir sangat....banyak bila dah siap masak.
Caranye senang je...kalau 7 keping roti...agak agak la sos tu...
Masuk kan 1 sudu tepung kastard cukup..tuang sikit susu cair...tuang sikit air and gula 2 sudu kecik ..sedikit essen vanilla.kacau hingga sebati.bila dah agak agak sedang elok kepekatan nye tutup api.
Banyak kali gak akak fail buat sos puding ni dulu...kes tak pandai agak jugak.maklum la..akak ni bukan mahir memasak...selalu cuba cuba ikut resepi kat google. Tu la org kata belajar dr kesilapan..tepung kastard tu boleh hasilkan banyak sebenarnye.
So.....jemput makan ye cik suami and anak anak.

No comments:

Post a Comment